A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об`єднання вчителів 2,3 класів

Дата: 27.01.2023 10:23
Кількість переглядів: 152

ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ В УМОВАХ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ «НОВА ШКОЛА»

 

 

Для реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти необхідно змінити просторово-предметне оточення, програми та засоби навчання учнів початкової школи.

Однією зі складових Нової української школи є створення сучасного освітнього середовища, зокрема багатофункціональних гнучких просторів, що сприяють різним формам роботи, мотивують до навчання.

Усі діти заслуговують навчатися у такому середовищі, де забезпечуються їхні потреби – базові потреби, потреби у навчанні, додаткові потреби (для дітей з особливими освітніми потребами). У такому освітньому середовищі є баланс між навчальними видами діяльності, ініційованим вчителем, та видами діяльності, ініційованими самими дітьми. Таке середовище забезпечує можливості дітям робити власний вибір, можливості для розвитку нових та удосконалення наявних практичних навичок, отримання нових знань, розвитку свого позитивного ставлення до інших.

 

У Новій українській школі зростає частка проектної, командної та групової діяльності у педагогічному процесі. Відповідно урізноманітнюються варіанти організації навчального простору в класі. Крім класичних варіантів, використовуються новітні, наприклад, мобільні робочі місця, які легко трансформувати для групової роботи. Планування і дизайн освітнього простору школи спрямовуються на розвиток дитини та мотивацію її до навчання.

Освітнє середовище у початкових класах має бути безпечним місцем, де діти відчуватимуть себе захищеними та в безпеці, де відбувається більшість навчальних видів діяльності. Окрім цього, освітнє середовище має відображати філософію концепції Нової української школи та освітню програму. З першого погляду на середовище в класі ми можемо зробити висновок кому воно належить – вчителям і їхньому баченню щодо освіти чи дітям і їхнім батькам, і їхньому баченню освіти.

Ефективна індивідуалізація навчального процесу може бути досягнута через організацію навчальних центрів/осередків, які відображають навчальні потреби й інтереси дітей.

Організація навчальних центрів здійснюється для забезпечення дослідницької діяльності дітей, для формування самостійності, для організації роботи дітей в парах, у малих групах, а також індивідуально. У навчальних центрах можна проводити різні види навчальної діяльності, тому вони мають містити різні навчальні матеріали.

Освітній простір Нової української школи не обмежується питаннями ергономіки. Організація освітнього простору навчального кабінету потребує широкого використання нових ІТ-технологій, нових мультимедійних засобів навчання, оновлення навчального обладнання, що здійснюється через такі осередки:

  • осередок навчально-пізнавальної діяльності з партами/столами і стільцями;
  • змінні тематичні осередки, в яких розміщуються дошки/фліп-чарти/стенди для діаграм з ключовими ідеями та стратегіями, карти тощо;
  • осередок для гри, оснащений настільними іграми, інвентарем для рухливих ігор;
  • осередок художньо-творчої діяльності з поличками для зберігання приладдя та стендом для змінної виставки дитячих робіт;
  • куточок живої природи для проведення дослідів (пророщування зерна, спостереження та догляд за рослинами, акваріум);
  • осередок відпочинку з килимом для сидіння та гри, стільцями, кріслами-пуфами, подушками з м’яким покриттям;
  • дитяча класна бібліотечка;
  • осередок вчителя, оснащений столом, стільцем, комп’ютером, полицями/ящиками, шафами для зберігання дидактичного матеріалу тощо.

 Облаштування комфортного фізичного середовища

Кожен осередок потрібно правильно розмістити та пристосувати для навчання дітей. Розберемо детальніше кожен осередок.

 1. Осередок для навчально-пізнавальної діяльності.

Саме тут діти здійснюватимуть свої перші відкриття та робитимуть упевнені кроки у навчанні. У цій зоні треба розмістити мобільні парти, які можна буде легко переміщувати для зручної групової чи індивідуальної роботи учнів. Отже, необхідно не просто підібрати зручні столи, а ще й вдало розрахувати корисну площу, яку ви можете без проблем використати. Тут же будуть дошки: звичайна та інтерактивна.

2. Змінні тематичні осередки.

Ці осередки мають містити все необхідне для вивчення нової теми та предмету загалом. Тому саме тут варто розташовувати стенди та фліп-чарти, на яких можна розміщувати тематичні таблиці та діаграми для наочного висвітлення теми, портрети видатних діячів, книжки.

3. Осередок для гри.

Ідеально, якщо в цій зоні буде невеличкий столик, за яким бажаючі могли б грати у різноманітні настільні ігри, складати пазли тощо. Тут же можна розкласти і інвентар для рухливих ігор.

5. Осередок для проведення дослідів.

Це може бути справжній куточок природи, що розпалюватиме дослідницькі здібності ваших учнів. А досліджувати  доведеться багато чого! Проте для початку діти можуть спостерігати за особливостями росту рослин чи за поведінкою рибок в акваріумі.

6. Для відпочинку.

Пам’ятаєте перші світлини з класів НУШ, на яких діти сидять на підлозі на зручному килимку? Він може стати центром зони для відпочинку та спілкування. Також тут чудово виглядатимуть зручні м’які крісла-пуфи та подушки. Тут ви можете спілкуватися з дітьми та грати в ігри, які зроблять клас справжньою командою, і тут же вони просто трохи відпочинуть та подумають.

7. Бібліотечка.

Це не означає, що шкільна бібліотека непотрібна та ходити туди­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ – зайве. Але своя міні-бібліотечка, де можна швидко знайти цікаву чи співзвучну з темою уроку літературу, ніколи не буде зайвою! Більше того, там добре влаштовувати справжній буккроссинг: учні та ви можете приносити туди власні книжки, які точно мають прочитати усі.

На початку навчального року важливо познайомити дітей з кожним навчальним центром. Для цього зберіть дітей біля навчального центру і покажіть їм, як використовуються різні матеріали. Під час знайомства записуйте дитячі коментарі щодо використання матеріалів на фліп-чарті, який прикріпіть біля назви навчального центру. Коли діти будуть добре орієнтуватися у розміщенні відповідних навчальних матеріалів, учитель може додавати поступово нові навчальні матеріали до наявних навчальних центрів.

Детальніше розглянемо, як  організувати оформлення класної кімнати у початковій школі так, щоб було комфортно усім

Першочергове, потрібне зонування. Державний стандарт пропонує таке зонування:  

  • Відкриттів;
  • Новин;
  • Матеріалів;
  • Комунікативна;
  • Тематична;
  • Зона Вчителя;
  • Зона Тиші.

ЗОНА ВІДКРИТТІВ

Що там може бути:

  • Фотоапарат
  • Розвиваючі ігри (шахи, шашки, пазли-головоломки, тощо)
  • Маршрутні ігри
  • Ламінатор
  • Моделі
  • Матеріали для творчості
  • Бібліотечна поличка

Так, наявність речей ще далеко не все. Потрібно буде частіше давати дітям різні завдання. Виконуючи їх діти будуть користуватися предметами із куточка.

Треба попросити дітей описати що за річ перед ними, які її складові і для чого вони. Коли виникатимуть питання дати на них відповідь, а потім провести уроки майстер-класи, які нададуть максимальних знань з використання в тій чи іній галузі. Гарно буде якщо вчителька складе «квест» проект. В якому дитині буде потрібно:

  • Знайти потрібний предмет судячи з опису його застосування;
  • Вирішити ту чи іншу проблему застосувавши лише обмежену кількість;
  • Знайти взаємозамінючі предмети.
  • Головне: створення атмосфери, що спонукає до бажання досліджувати.

ЗОНА НОВИН

Тут повинно бути все, що пов’язано з невербальним спілкуванням:

  • Класний куточок
  • Інформація про дні народження, свята.
  • Куточок чергових
  • Списки завдань
  • Планування шкільного часу
  • Розклад уроків
  • Плани позашкільних заходів
  • Календар
  • Дошка об’яв
  • Опитування

З одного боку можна передавати дітям інформацію без наказу. З іншого діти самі зможуть ділитися новинами чи виносити теми на обговорювання.

Головна ідея: вчитель та учні співпрацюють. Ви спостерігаєте за вмінням малюків самим організовувати управління і роботу колективу, а потім корегуєте і направляєте.

ЗОНА МАТЕРІАЛІВ

Що там може бути:

  • Канцелярія (папір, ножиці, ручки, олівці тощо)
  • Творчі матеріали (фарби, пластелін)
  • Побутові (рушники, засоби для чистки та дезинфікуючі)
  • Матеріали для навчання (тубуси, карти, таблиці, дидактичний матеріал, довідник тощо)

По факту це невеличкий склад де розташовані всі матеріали, що необхідні, але не потрібні постійно і чекають свого часу. Користуватися ними зможуть всі. Чудово буде, якщо учні самі будуть складати списки того, що їм не вистачає.

Головне: регламентація та залучення дітей до організації порядку. Постачання необхідних елементів праці та підтримання системи розташування.

КОМУНІКАТИВНА ЗОНА

Для чого існує:

  • Колективне розв’язування проблем
  • Проведення заходів
  • Обговорення та закріплення вивченого матеріалу
  • Розмов для підвищення духу та єдності

Трохи спірна зона в плані розташування. Це можуть бути просто зсунуті кругом парти посеред зали, посиділки на килимку, окремий куточок. Розмова це те, що нас єднає. Саме тут вчитель буде проводити «ранкове коло». Спочатку вчитель керує процесом, допомагає, надихає. Потім учні самі вирішують проблеми у колі.

Головне: пам’ятати, що ця зона може стати як колом натхнення та порозуміння, так і перетворитися на справжній ринг.

ТЕМАТИЧНА ЗОНА

Що може бути:

  • Портрети
  • Тематичні інструменти
  • Тематичні книги та ігри
  • Таблиці, стенди та друковані матеріали

Все що стосується теми предмету несемо сюди. Це буде сама цікава стіна. Чудово буде, якщо на ній будуть кишені для змінної інформації. Динаміка – головний елемент зацікавлення. Якщо кожен раз на стіні з’являтиметься щось нове, малюки не ігноруватимуть цей куточок.

Не просто поскладайте потрібні речі. Оформіть стіну креативно. Так, щоб реальні елементи та стенди на ній візуально приваблювали. Не просто поличка де можна доторкнутися до предмету, а цікавий факт котрий дитина запам’ятає. Актуально буде виділити якісь ключові фактори предмету, чи вислів, що дасть їм зрозуміти навіщо діти  вивчають предмет.

Головне: виділення головних моментів вивчення предмету.

ЗОНА ТИШІ

Примірне обладнання:

  • Ліжечка чи кушетка
  • Запасна парта
  • Навушники

Не тільки дорослим, але й дітям потрібен власний простір. Дехто просто не можуть зосередитися коли його постійно оточують інші. Іноді щоб щось обмислити чи просто заспокоїтись нам потрібен невеличкий куточок тиші.

Із шумом все просто. Достатньо надягнути на дитину навушники і вона ізольована. А для усамітнення знадобиться декілька запасних місць.

Іноді треба змінити не лише місце, але й положення. Якщо є можливість, то поставте й пару ліжечок, або невеличкий диванчик. Усього 15 хвилин в горизонтальній позі можуть наповнити учня новими силами.

Головне: створити атмосферу усамітнення для малюка.

ВИСНОВКИ

Ефективна індивідуалізація навчального процесу може бути досягнута через організацію навчальних центрів / осередків, які відображають навчальні потреби й інтереси дітей.

Організація навчальних центрів здійснюється для забезпечення дослідницької діяльності дітей, для формування самостійності, для організації роботи дітей в парах, у малих групах, а також індивідуально. У навчальних центрах можна проводити різні види навчальної діяльності, тому вони мають містити різні навчальні матеріали.

Отож, які саме вимоги до класної кімнати:

  • Достатня кількість стільців і столів.
  • Вчитель має одночасно бачити всіх учнів, не залежно від виду діяльності.
  • Матеріали розміщують на рівні,  зручному для дітей.
  • Облаштувати місце для зберігання особистих речей учнів.
  • Наочні матеріали відповідають темам, які вивчаються.
  • Матеріали повинні бути логічно згруповані, розміщенні у відповідних місцях та підписані.
  • Меблі розташовані так, щоб дітям було зручно пересуватися.
  • Не повинно бути довгих прямих доріжок через увесь клас.
  • Має бути спеціальне місце для ранкових зустрічей. Має бути зручний м’який куточок.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Методичні рекомендації щодо організації освітнього простору Нової української школи. Затверджено наказом МОН від 23.03.2018 №283. 
  2. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. МОН, 2020
  3. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ, 2019  206 с.

 

Інтернет джерела

  1. https://naurok.com.ua/prezentaciya-osvitne-seredovische-1-klasu-nush-53534.html
  2. http://ippobuk.cv.ua/images/2019/2019-02/poradnyk_vchutelu.pdf

https://osvita.ua/school/nus/61833/

 

Виступ підготувала

Ярошенко Валентина Петрівна

вчителька початкових  класів

Уїздецького ліцею


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь