A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №4 методичного об'єднання вчителів 3,4 класів

Дата: 07.04.2022 14:15
Кількість переглядів: 368

 Добропілля. Практичне заняття. Методика арт-терапія.

               Підготувала Гульт Лариса Володимирівна

 вчителька початкових класів

                          Борбинської ЗОШ    І-ІІІ ступенів

Очікувані результати

1.Практичне засвоєння учасниками методичного обєднання методики  арт-терапія, зокрема казкотерапія.  

2.Підвищення  рівня  професійних якостей педагога при використанні казкотерапії.

      

Фото без опису

 

 

 

 

 

 

ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА.

І. Підготовчо-організаційний етап

 Сьогодні ми проведемо практичне заняття з арт-терапії для дітей.

Давайте спробуємо налаштуватися на творчу співпрацю і пригадаємо казки, які ми полюбляємо, але щоб назва казки 0починалась з літери Вашого імені.

Тема практичного заняття: Казкотерапія

 

Епіграфом я взяла  вислів : «У казках є засоби, які можуть
виправити чи відродити будь-яку втрачену душевну пружину.
»

 

Казка супроводжує людину впродовж усього життя, допомагає її успішній соціалізації й ефективному засвоєнню життєвих уроків. Казка для дитини – це не просто вигадка, фантазія, це особлива реальність світу почуттів. Казка розсуває рамки звичайного життя; тільки в казковий формі діти стикаються з такими складними явищами і почуттями. Казка – це стародавній спосіб підтримати людину за допомогою слова.

Казкотерапія – це один із ефективних методів арт-терапії з учнями, які зазнають тих чи інших емоційних, комунікативних та поведінкових труднощів. Суть цього методу у створенні особливої казкової атмосфери, яка дозволяє дитині пізнати краще навколишній світ та обрати правильну поведінку.

Основний принцип казкотерапії – цілісний розвиток особистості, турбота про душу, зцілення казкою.

Казкотерапія добре долає у дітей високий рівень тривожності, різноманітні страхи, агресивність, адаптує до різних дитячих колективів. Казкотерапію можна використовувати на будь-якому етапі уроку, щоб мотивувати, подолати різного роду страхи дитини щодо  . Процес казкотерапії дозволяє дитині усвідомити та проаналізувати  проблеми, побачити шляхи їх вирішення, обрати свій образ.

Суть методу казкотерапії полягає в тому, що казка доступно пояснює, що добре, а що погано. На прикладі позитивних персонажів дитина вчиться бути хорошою, а негативні герої казок викликають у неї лише негативну реакцію. Негативний герой завжди залишається покараним, а доброму дістається красуня-принцеса й півцарства на додаток.

Терапевтична казка відрізняється від звичайної тим, що її вигадують спеціально з урахуванням особливостей дитини. Тобто її головний герой схожий на дитину, він переживає ті ж проблеми й емоції. Він бореться, наприклад, з темрявою, й за його вчинками дитина може бачити, що це насправді не так уже й страшно. Або, навпаки, героя казки доля карає за те, що він не миє руки або не слухається батьків.

Головне завдання казок: через казкові події показати герою ситуацію з іншого боку, запропонувати альтернативні моделі поведінки.

Казкотерапія дозволяє опанувати позитивними моделями поведінки, знизити негативні емоції, рівень тривожності. Спілкування дітей із казкою та складання казок самими дітьми за темою допомагає їм впоратися зі своїми негативними станами, невпевненістю, лінню, небажанням пізнавати нове, а також розвиває уяву, мислення, творчі здібності.

Сьогодні Ви матимете можливість спробувати основні прийоми роботи з казкою, якими є:

  • Аналіз казок. Мета – усвідомлення, інтерпретація того, що стоїть за казковою ситуацією, конструкцією сюжету, поведінкою героїв. Наприклад, для аналізу обирається відома казка або казка, створена вчителем для активної взаємодії  з учнями. При цьому дитині пропонується відповісти на ряд запитань: «Як ви думаєте, про що ця казка?», «Хто з героїв найбільше сподобався і чому?», «Чому герой зробив ті чи інші вчинки?», «Як герой знайшов вихід із складної ситуації?» тощо.
  • Розповідання казок. Прийом спрямований на розвиток фантазії та творчої уяви. Дитині або групі дітей пропонується розповісти казку від першої або третьої особи, а також від імені інших казкових героїв. Наприклад, дітям можна запропонувати розповісти казку про колобка від імені лисиці.
  • Переписування казок. Переписування і дописування авторських і народних казок має сенс тоді, коли дитині не подобається щось у сюжеті казки, поворот подій, певні ситуації, в які потрапляють герої, кінець казки тощо. Це – важливий діагностичний матеріал. Переписуючи казку, дописуючи свій кінець або вставляючи інші персонажі у казку, дитина сама обирає найбільш відповідний її внутрішньому стану сюжет і знаходить той варіант руйнування ситуацій, який дозволяє звільнитися їй від внутрішньої напруги.
  • Постановка казок із допомогою ляльок. Працюючи з лялькою, дитина бачить, що кожна її дія негайно позначається на поведінці ляльки. Це допомагає їй самостійно коригувати свої рухи і робити поведінку ляльки максимально виразною. Робота з ляльками дозволяє удосконалювати і проявляти через ляльку ті емоції, яких зазвичай дитина з якихось причин не може собі дозволити проявляти.
  • Малювання за мотивами казки. Вільні асоціації дитини виявляються в малюнку. Малюнки аналізуються, обговорюється поведінка і мотиви дій персонажа, діти дають їм оцінку: добре – погано.
  • Програвання епізодів казки. Програвання епізодів казки дає можливість дитині відчути деякі емоційно значущі ситуації і пережити певні емоції.
  • Складання казок – це так цікаво й корисно! З одного боку цей процес сприяє розвитку уяви, з іншого – дозволяє дитині повідомити оточуючим про свої проблеми. Краще не втручатися в те, про що та як вигадує дитина, а направляти її  задум.

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

Постановка казки за допомогою ляльок. 

Казка – це дитинство й мудрість людства

Очі закриваємо – дитинство пригадаємо.

Тож для чого нам казки?

Що ми в них шукаємо?

У казках  вчимося доброти,

І з її героями на ти.

У казках всі звірі оживають,

Нас учити починають:

Як потрібно нам дружити,

Як нам хитрих всіх провчити.

Як чуйних і добрих, й сміливих любити.

Вони вчать нас перешкоди всі долати,

І добру все зле перемагати.

В казку вирушим всі разом,

 Перешкоди всі пройдем.

А хто буде сумувати,

Із собою не візьмем.

Очі відкриваємо – у світ казковий вирушаємо.

 

Практична робота .  До нас сьогодні завітав Колобок.

- Я веселий Колобок, по доріжці приг та скок

зарум'янений бочок, по доріжці я кочуся

у пилюці замащуся, і ніхто не з'їсть дружочка

замазуру-колобочка.

Виходить Зайчик:

- Хто це котиться назустріч? Наче пахнеш смачно ти,

А чому ж такий брудний?

Колобок:

- По доріжці я котився і увесь так забруднився

Схочеш з'їсти замазуру — будеш пить гірку мікстуру

Зайчик:

- Ти по лісі не котися, до бабусі повернися.

- Не послухав Колобок, та все далі приг та скок.

З’являється Вовк:

Хто це в лісі так співає, вовку спати заважає

з'їм тебе дивину - незвичайну звірину!

Колобок:

Як візьмеш мене у ротик — заболить в тебе животик

По доріжці я котився і в болоті замастився

Як не хочеш мать турботи — не клади мене до рота.

Вовк:

Ти по лісі не котися, до бабусі повернися

  • Не послухав Колобок — покотивсь через місток.

З'являється Ведмідь:

- Що тут робиш Колобок — зарум'янений бочок?

Заберу тебе до хати, в молоці пополощу

Медом трішки помащу, з’їм тебе я на обід,

Щоб не біг, куди не слід!

Колобок:

- Ти мене не зачіпай, а хутчіше утікай

Бо коли, мене з’їси - захворієш, дружок, ти.

Ведмідь:

- Ти полісі не котися, до бабусі повернися

- Не послухав Колобок, та й забрів десь у лісок.

Назустріч йому Лисичка:

- Колобочку, рум'яненький, запашненький, солоденький

Хочу дуже тебе з'їсти - подивлюся де б це сісти!

Колобок:

- Ти не їж мене, Лисичко, дуже брудне в мене личко,

Не рум'яний вже бочок - я бруднуля-колобок!

Пожалій мене, Лисичко, та відмий моє ти личко.

Поскликай звірят до хати - піду з ними я гуляти!

  • А мораль, малечо мила, у цій казочці така –

Для здоров’я і для дружби - необхідна чистота.                         

Всі разом казки згадали. Гостям нашим показали.

Всі разом дійові особи:       - От і казочці кінець.

                   А хто слухав – молодець!

             -        Як добре, що казка усіх нас зібрала,

Дорослих і діток разом поєднала.

Гукайте іще нас з собою в мандрівку –

Ми знову прийдемо до вас на підтримку.

Тож, уроки з використанням казкотерапії допомагають подолати почуття страху темряви, боротися з проблемами хвастощів, відчудження, забіяцтва, вирішувати проблеми, з якими стикаються діти у реальному житті.

Дякую за співпрацю!

ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ

Наше заняття завершується, тому з’ясуємо, чи виправдалися ваші очікування від заняття.

Вправа «Очікування» 

 

 

Використані джерела

  1. Казкотерапія. // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://mamka.info/index.php?topic=4855.0
  2. Казкотерапія в роботі психолога. // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://volodvios.com.ua/index.php/robota-z-kadrami/310-zasidannya-seminaru-praktikumu-praktichnikh-psikhologiv-doshkilnikh-navchalnikh-zakladiv-z-temi-kazkoterapiya-u-roboti-psikhologa
  3. Музичук О.О. Казка як засіб розвитку особистісних цінностей молодших школярів // Проблеми сучасної психології. – 2012. – №17.

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь