A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури

Дата: 18.01.2022 14:09
Кількість переглядів: 470

Методичне моделювання  фрагментів уроків  української літератури з елементами  мотивації та самомотивації.

Ярощук Тетяна Леонідівна ,

вчитель української мови та літератури

Малинської філії І-ІІ ступенів

Острожецького ліцею імені  І. Єремеєва

Повноцінними є тільки ті знання,

Які дитина здобула власною активністю.

Йоганн Песталоцці

 

                                               Притча про мотивацію

        Монах, що керує будівництвом собору, вирішив подивитися, як працюють робітники. Він підійшов до першого і попросив розказати про свою роботу.

-         Я сиджу перед каменем і працюю різцем. Нудна і важка робота, - сказав той зі злістю.                                                                                                                                 Монах підійшов до другого і запитав його те саме:

-         Я ріжу камінь і цим заробляю гроші. Тепер моя сім’я не голодує,  - стримано відповів той.

     Монах запитав і третього про його роботу.

  • З боку здається, що я ріжу камінь. Але , насправді, я будую Собор, який простоїть тисячу років. Я будую майбутнє,- посміхнувшись сказав робітник.

     Про що ж ідеться у даній притчі? Звичайно, про мотивацію

     Мотивація навчальної діяльності учнів – це окремий етап уроку, проте її треба здійснювати на кожному з етапів різними способами – залежно від дидактичної мети й типу уроку.

     Мотивація на уроках української мови та літератури – це потреби, інтереси, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в школяра навчальної ініціативи й любові до предмета, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях.

 Відповідно виділяють такі етапи формування мотивації:

-              етап створення вихідної мотивації

(спонукання до нової діяльності, підкреслення попередніх досягнень, викликання відносної незадоволеності  чимось із попередньої діяльності, підсилення акценту на майбутній роботі, здивування, зацікавленості)

Наприклад:

  1. З’ясування та забезпечення емоційної готовності до уроку

- Використовую «смайлики», за допомогою яких визначається настрій учня на початку уроку та вкінці.

- За допомогою прикметників описати свій  настрій, або зробити комплімент своєму товаришу по парті.

- Вправа «Дивуй» (На прикладі уроку в 5 класі «Реальні та фантастичні елементи людської поведінки. «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли й мушлі». Добро і зло, їхня роль у житті»)

  • Діти, ви звернули увагу на те, з чим я прийшла на урок?
  • А для чого нам потрібен кошик на уроці?
  • Як ви думаєте, що в ньому?
  • У цьому кошику вміщені всі знання, уміння, думки, ідеї, почуття, які ви можете отримати на уроці (кошик наповнений яблуками із написами «Знання», «Уміння», «Ідеї»,  «Почування»).
  • В кінці уроку ми підіб'ємо підсумки і ви отримаєте  «смачний презент» за активність та знання, уміння, цікаві ідеї, почуття.
  1. Актуалізація суб’єктивного досвіду. Аналіз теми заняття і свого ставлення до неї.
  • Проводиться гра «Так - Ні»  (На прикладі уроку в 5 класі «Реальні та фантастичні елементи людської поведінки. «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли й мушлі». Добро і зло, їхня роль у житті»)

- Гори Карпати знаходяться в Індії?

- Риби можуть літати?

- Перли можна знайти в горах?

- Сонце приносить радість і тепло?

- Мушлі знаходяться в морі?

  • Які з цих тверджень  є реальністю, а які вигадкою?
  •  На прикладі уроку в 5 класі «Мудра дівчина»

- У фольклорі українців  є дуже багато  прислів’їв та приказок  про розум та мудрість . Пригадайте кілька з них. 

Поміркуємо разом, яку людину ми називаємо мудрою (складання інформаційного грона)

  1. Притчі, які мають і повчальний зміст і створення майбутньої картини уроку.

(Притча при вивченні твору Івана Карпенка –Карого «Сто тисяч» у 8 класі)

ХТО ШВИДШЕ ПРОПАДЕ: ЛЮДИ БЕЗ ГРОШЕЙ, ЧИ ГРОШІ БЕЗ ЛЮДЕЙ?

Сучасне людське життя зробило багатьох людей рабами грошей. Та так було не завжди.

Колись людина навчилася писати на камені, потім на дощечках, а ще пізніше на пергаменті. Жила самостійно. Ніхто і нічого її не турбувало. Та еволюція йшла вперед. Людині стало не цікаво так жити, захотіла знайти собі господаря, якому б вона могла прислуговувати. Залишила всі заняття, відкинула дощечки, пергамент. 

І тут з’явилися перші Гроші. Спочатку вони були круглі і важкі, бо з металу, потім удосконалені, із золота та срібла, а потім із зеленого паперу, бо інколи, крім офіційної назви, їх ще так називали. І дала їм ім’я: «Гроші».

Людина зробила їх поважними і величними, а сама занепала, бо вже мусіла їм служити. Працювала важко, віддавала все, що мала: свій час, молодість, сили, розум, виставляла на почесне місце, пилинки з них здувала, ледь не молилася на них, берегла як зіницю ока, ба, навіть, життя чиєсь могла продати за 30 срібняків.

Догоджала довго. Грошам було добре таке життя, бо Людина для них робила все! Але одного разу людський терпець увірвався. Людина пішла.

– Гей, гей! Ти куди, ти повинна на нас працювати, ти забула, що ти – наш раб!!! – кричали Гроші так, що аж горлянки свої рвали.

– Ти, що нас залишаєш?! Та ти не зможеш прожити і дня не працюючи на нас, – лунали погpозливі кpики Людині вслід. – Ти ж пропадеш без нас!

– «… Не хлібом єдиним…»… живу я! – промовила Людина.

Гроші побачили, що то щось не те діється з Людиною, тоді почали просити: – Повернися до нас, як ти своє творіння покидаєш? Ми пропадемо без тебе, ми нічого не вміємо, втратимо вартість, знецінимо

5. Вправа «Пазли»

Скласти картинку і спробувати визначити про що ми будемо говорити на уроці.

  1. Також бажання ознайомитись з новим для учнів автором чи твором може викликати і вдало підібраний епіграф уроку:

Історії ж бо пишуть на столі –

Ми ж пишем кров’ ю на своїй землі,

Ми пишем плугом, шаблею мечем

Піснями і невільничим плачем (Л. Костенко)

(При вивченні творів на історичну тематику чи історичних пісень)

Або ж:

Хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього(М Рильський).

 На уроці можуть прозвучати цікаві вислови, які потім мотивують визначити тему уроку:

«Завжди величніша путь на Голгофу, ніж хід тріумфальний» (Леся Українка)

 

 
   

 

ознайомивши учнів із висловлюванням

 

 

 

 

 

 

 

 

      запитую учнів:

- Що ви можете сказати про людину, яка жила за таким принципом?

 

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-              етап посилення та підкріплення виниклої мотивації

-         (інтерес до кількох способів рішення задачі, до форм співробітництва, різних видів діяльності, підтримка завдань різного рівня складності, підключення учнів до самоконтролю);

1. Створення проблемної ситуації

Вона містить постановку питання, демонстрацію якогось літературного  факту, для пояснення яких в учнів не вистачає знань, та створення проблемних ситуацій.

2. Використання творчих завдань

Містить такі прийоми:

  • Учням пропонують запитання на зразок: «Що станеться, якщо...?». У цих запитаннях розглядають парадоксальні ситуації. Учні можуть самостійно добирати такі запитання, ставити їх однокласникам, обговорювати, захищати свою позицію з використанням знання із предмета.
  • Художні завдання, наприклад: «Яким я уявляю собі...». Тут можна запропонувати і письменника, і якого-небудь літературного героя, і подію.
  • Написання фантастичних оповідань, есе, сенканів, віршів із використанням знань з предмета.

 

3. Досить ефективними прийомами мотивації до прочитання художнього твору є літературні диктанти. Крім того, такий прийом дає можливість оцінити  велику кількість учнів, побачити прогалини у їхніх знаннях

-        етап завершення уроку

 

(підкреслення позитивного особистого досвіду кожного учня, підкріплення ситуації успіху, диференційована оцінка праці, визначення труднощів і вибір шляхів їх подолання).

  1. Кросворди

     Можливі варіанти роботи із кросвордом:

1) розгадати кросворд, заповнивши порожні клітинки;

2) сформулювати запитання до слів, які подано учням у заповненому кросворді;

3) заповнити кросворд, у якому виділено певні квадратики. Із літер, що вийшли в них, скласти ключове слово та пояснити його зміст.

 

  1. Рольові ігри.

Від імені героїв розповісти про події в творі

  3. Тести

4. Вправа «Мікрофон»

 

Мотивація є особливо важливим і специфічним компонентом навчальної діяльності, через реалізацію і за допомогою якого можливе формування навчальної діяльності школярів у цілому.

Через мотивацію педагогічні цілі швидше перетворюються на психічні цілі учнів; через зміст формується певне ставлення учнів до навчального предмета й усвідомлюється його ціннісна значущість для особистісного, у тому числі інтелектуального, розвитку дитини; за допомогою функцій засобів, що спонукають, у педагогічній комунікації актуалізуються й освоюються навчальні ситуації; систематичний контроль навчальної діяльності та його результати використовуються для формування відповідальності.                                                                                                                                                   

  Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон, труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки. Але з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши: „ Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, й ви побачите, що вийде”. Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім усе краще залунала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.

Як важливо, щоб оркестром хтось диригував. Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою та спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...

   Такими майстрами, шановні колеги, є ви, а інструментами – наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є творцями  нового століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням кожної дитини, щоб навчальне життя, в якому беруть участь й учні, й учителі, досягло гармонії.

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь