A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об'єднання вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури

Дата: 18.01.2022 14:05
Кількість переглядів: 785

Виступ. Методичне моделювання фрагментів уроків з елементами мотивації та самомотивації на уроках української мови.

 

 

Ващук Надія Валентинівна,

вчитель української мови та літератури

                                                                                             Борбинська ЗОШ  І- ІІІ ступенів

        

 

 

       Основну роль у структурі мовленнєвої чи навчальної діяльності відіграє мотивація навчання мови.

Мотивація – сукупність внутрішніх і зовнішніх рушійних сил, що спонукають до діяльності, на досягнення певних цілей.

Тому, готуючись до уроку, учитель повинен окреслити основні напрями роботи з формування мотивації відповідно до віку дітей.

    Під час організації навчально-виховного процесу використовую різноманітні методи, прийоми, форми роботи, які розвивають позитивну мотивацію до навчання мови.

    Починаючи урок, велику увагу приділяю саме етапу мотивації навчальної діяльності, стараюся сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до теми уроку. На цьому етапі використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, інтерес до змісту знань та процесу їх отримання.

   На своїх уроках у 5 класі активно використовую дидактичні ігри: «Мовний футбол», «Відстрочена загадка», «Інтелектуальна розминка», «Доміно», «Діалог з…», «Я – вчитель», «Хто більше», «Коментатор» та ін.

У старшій віковій групі застосовую метод «Прес», займи позицію, зміни позицію, дискусію, проектування.

Не забуваю і про розвиток творчих здібностей учнів, На уроках мови і літератури діти складають казки, вірші, оповідання, гуморески, кросворди і ребуси.

Всі ці методи, принципи, форми роботи, що впроваджуються послідовно, систематично, дають свої результати.

Головне у роботі вчителя – результативність..

Під час організації навчально-виховного процесу використовую різноманітні методи, прийоми, форми роботи, які розвивають позитивну мотивацію до навчання мови.

    Наприклад:

На етапі орієнтації (створення позитивного налаштування на урок)використовую прийоми:

„Незакінчене речення”

Зміст вправи в тому, щоб продовжити речення. В залежності від цілей обирається речення і по колу всі учасники продовжують його. Варіанти речень:

„Я (назвати себе) зараз відчуваю себе як …” (якщо завдання зрозуміти емоційний настрій учнів)

„ Сьогодні я очікую від уроку…” (діти можуть говорити про свої емоції чи про навчальні очікування)

„Сьогодні я хочу навчитися …” (навчальні цілі уроку у розумінні дітей)

Рефреймінг. Продовжіть думку: «За вікном холодно, зате …».

Рефреймінг (у перекладі з англійської) – «зміна рамки», погляд на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору. Слова – це не тільки оболонка наших думок, вони визначають наше сприйняття дійсності, ставлення до неї і нашу поведінку. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв’язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації, ефективно боротися зі своїми комплексами, розвивати впевненість у собі. Тому це добра допомога дітям з невисоким рівнем мотивації до навчання. Рефреймінг мож на використовувати і на етапі рефлексії.

Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань». Побажайте одне одному (ланцюжком) успіхів і цікавих відкриттів на сьогоднішньому уроці.

Прийом «Прогноз погоди». Визначте своє емоційне налаштування на урок у гра дусах від 0° С до 12° С. Наприкінці уроку відзначте, чи змінився ваш емоційний стан

Вправа «Спіймай мій настрій». Робота в парах. Усміхніться, «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею та «подаруйте» своєму сусідові. «Прийміть» усмішку, «прикрасьте» нею своє обличчя.

Починаючи урок, велику увагу приділяю саме етапу мотивації навчальної діяльності, стараюся сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до теми уроку. На цьому етапі використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, інтерес до змісту знань та процесу їх отримання.

На етапі організації навчальної діяльності використовую прийоми створення проблемних ситуацій.

Наприклад:

Вивчення антонімів.

Куций хвіст і довгі ноги,

Уночі і вдень – тривоги.

Миру й спокою не знаю,

Всіх боюся й утікаю. (заєць)

Учні відгадують загадку, вчитель підкреслює крейдою різних кольорів пари слів (куций – довгий, уночі – вдень, тривоги – спокою).

«Мозковий штурм»

- Чому саме ці слова об’ єднано в пари?

- Що можна сказати про їх значення?

- До якої частини мови вони належать?

Таким чином учні самі формулюють правило про антоніми, а потім звіряють його із написаним у підручнику.

Проблемні ситуації найчастіше застосовую на етапі актуалізації знань, оскільки такі завдання мотивують навчальну діяльність учнів, активізують їхній пізнавальний інтерес.

Гра «Я – лінгвіст». Поясніть значення поданих фразеологічних зворотів. Складіть з ними речення. Доберіть до українських фразеологічних зворотів відповідні російські.

Не шкодуючи сил. Власне кажучи. Між нами кажучи. Добра добувши, кращого не шукай. Не кажучи лихого слова. Кладучи руки на серце.

Методична цінність:учні, не вивчаючи російської мови, у спілкуванні використовують росіянізми, що не відповідає вимогам літературної української мови. Таке завдання спонукатиме до розвитку словника дітей, формуватиме прагнення до систематичної роботи зі словниками.

Гра «Редактор»

- Відредагуйте речення і запишіть 1) Спускаючись з гори, у мене зламалась лижа. 2)Міліціонер зупинив перебігаючого на червоне світло пішохода. 3)Йдучи по коридору, двері прочинилися. 4)Увійшовши в ліс, сонце сіло. 5)Простягнувши руку по ягоду, з куща почулося шипіння.6)Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі.7)Здавши прочитану книжку, бібліотекар порадив мені нову.

Методична цінність: редагуючи речення, учні закріплюють правила написання розділових знаків у реченнях із дієприслівниковими зворотами,набувають навичок редагування написаних самостійно текстів.

Фізкультхвилинка

(під час вивчення теми «Наголошені та ненаголошені голосні»)

Що ж , мабуть, прийшла пора

Всім нам відпочити.

Хочу на фізкультхвилинку

Усіх запросити.

Встаньте, діти, усміхніться,

Землі нашій поклоніться.

За щасливий день вчорашній.

І до сонця потягніться,

В різні боки нахиліться.

Покружляли, потяглися

Й до роботи знов взялися.

   Після фізкультхвилинки ставлю наступні запитання:

-Діти, а чому люди вклоняються землі?

-Що для вас значить рідна земля?

- А яка вивчена нами орфограма є у слові «земля»? (ненаголошений е)

На закріплення вивченої теми про звуки та букви використовую:

Метод загадки

Процес пошуку рішення проблеми цим методом реалізується в такий спосіб. В описі проблеми вибирається ряд ключових слів, які істотні для пошукового запиту й представляються у вигляді загадки. Правила відгадування: підбирайте слова із проблемної області, не забувайте переглядати висловлені ідей і використати як підказка для генерації нових ідей.

Здебільшого загадки створюються на основі персоніфікації (сидить дід, у сто шуб одягнений — цибуля), опредметнення (стоїть копиця посередині двору, спереду вила, позаду мітла — корова), протиставлення або порівняння (вище коня, нижче собаки — сідло).

«Хвилинка-веселинка».

- Назвіть слово, в якому один звук позначається трьома буквами. (Дзьоб – [дз’]).

У вимові завжди чисті Звуки ми ще й голосисті. Небагато нас, а все ж Без нас слова не складеш. (Голосні звуки)

- Що знаходиться в середині школи? (Буква о).

- Що стоїть між стелею і підлогою ? (Буква і).

- Він є в берези та бука, яблуні та дуба, в бузка, але його не має ні у вишні, ні у клена. (Звук «б»). Я один в сім'ї такий. Кажуть, надто вже м'який. Хоч мовчун, та не дивак. В слові я — не зайвий знак. (Знак м'якшення) Це усі повинні знати: Нас не можна роз'єднати. Відрізняємось ми чим? -Літер дві, а звук — один. (Дж, дз)

Підсумковий етап (закріплення вивченого)

Використовую розподільні диктанти, вправи з ключами.

Працючи в 5-7 класах, я зробила висновок, що одним з найбільш дієвих прийомів, які сприяють мотивації на уроках української мови є вправи з ключами та розподільчі диктанти. Прийом цей не новий, але вдало підібраний матеріал таких вправ значно розширює ефективність його використання. Зокрема ключі до вправ водночас можуть бути своєрідними епіграфами до тієї чи іншої мовної теми або самою темою уроку. Також можна застосовувати на етапі Рефлексії.

Наприклад:

Вставити з або с. Слова записати у дві колонки:

1) з буквою з;

2) з буквою с.

Ро..пис, вро..сип, ..кат, …цементувати, ро..чин, ..формувати, ..тис-кач, ..чепити, ро..кис, ..прожогу, ..пад, бе..крилість, ..лизько, ..сох, ро.. сунув, ..чавити, ро..сіл, ..шити, не..проста, ро..тин, бе..платно.

Ключ. З останніх букв виписаних слів прочитати вислів Й. В. Гете («Спинись, хвилино, ти чудова!»).

- Як ви розумієте ці слова?

- Які чудові моменти(хвилини) у вас були під час уроку?

- Що дізналися нового?

- Чи потрібні нам ці знання в житті?

 

Отже, я вам бажаю завжди цінувати кожну хвилину життя. Бути розумними та щасливими

Метод закріплення позитивного враження - спосіб мотивації і стимулювання подальшої самостійної роботи учнів, підтримки їх позитивного враження від заняття, теми, дисципліни, викладача. Найчастіше застосовується на завершальному етапі мотиваційного циклу.

Можливі прийоми:

  • • узагальнення основних думок, підведення підсумків, резюме.
  • • заклик до дії («запрошення» до подальшого вивчення теми).
  • • комплімент учням, подяка.
  • • викликання сміху, особливо потрібно, якщо діти помітно стомилися;
  • • ефектна цитата (примушує замислитись про її зміст);
  • • нагнітання та кульмінації - розрядження (на кінець залишається найважливіше);
  • • встановлення зв'язку з попередніми та наступними темами (включається асоціативне запам'ятовування).
  • • «навчальне коло» - повторення початку заняття, але на більш глибокому рівні (наприклад, те ж питання, але слухачі самі знаходять відповідь).
  • • «ефект Шахерезади» чи відстрочення закінчення (почати цікаву розповідь, пов'язану з темою заняття, і пообіцяти її завершити на наступному занятті).

 

Творче конструювання.

Прочитайте прислів’я. Перебудуйте складні речення на прості так, щоб виділена частина була замінена на дієприслівниковий зворот. Запишіть утворені речення.

Зразок: забуває дати – не забуває взяти. Забуваючи дати, не забуває взяти.

1.Коли ідеш у гостину, бери хліб у торбину. 2.дає малу нитку – дере на цілу свитку. 3.Якщо надувсь як сич, гостей не клич. 4.Добре чортові на дудку грати, як він сидить в очереті.

Визначте вид кожного з утворених дієприслівників.

Методична цінність: таке завдання потребує від учителя застосування випереджального навчання. А саме: види складних речень вивчаються у 9 класі, добір синтаксичних синонімів також. Але учні вже в 7 класі повинні вирізняти у тексті складні речення, осмислено ставити потрібні пунктограми.

Досить ефективними щодо мотивації навчання є вправи з пропуском (або як їх ще називають «письмо з дірками»).Позитивним у завданні такого типу є те, що вони дозволяють охопити великий обсяг вивчених орфограм та пунктограм.

Зі вставлених букв скласти продовження до вислову Тараса Шевченка: «В своїй хаті своя…»

Медаль..он, Філіп...іни, і..раціоналізм, г..речка, пі..версти, пі..дашшя, к..чан, вибр..хувати, про..ьба, завм..рати, прова..ля, б..гатир (багач), ч..пляти, пі..віку, сх...пити, гі..ля, межирі..чя.

(Відповідь: й правда, і сила, і воля).

Отже, досягнення мети – це довгий та всеосяжний процес. Але я переконана: допомогти дитині розвинутись у багатогранну особистість, сприяти її саморозвитку та самореалізації можливо. Для цього лише треба твердо йти обраним шляхом.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь