A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №3 методичного об’єднання вчителів фізико-математичного циклу та інформатики

Дата: 06.01.2022 12:48
Кількість переглядів: 379

Мейкерство на уроках математики та фізики

Підготувала

Вайнер Ірина Василівна

вчитель фізики та математики

Уїздецької ЗОШ І – ІІІ ступенів

 

Безперечно, будь які уміння і навички учнів необхідно закріплювати в практичних діях. Тому вкрай необхідно, під час впровадження STEM-освіти, розвивати в учнях мейкерські здібності, які сприятимуть безперешкодному втіленню в життя ідей новітніх технологій. Мейкер – це людина, яка щось створює. Мейкерські здібності – щось робити своїми руками – є практично у всіх. Просто в одних їх треба розвивати, а в інших підтримувати. Треба залучати дітей і дорослих до майстер-класів, або просто робити щось своїми руками.

Сучасним школярам вкрай необхідно бачити результати своєї роботи. Безперечно,  що в цьому освітньому процесу може сприяти такий напрямок як мейкерство. У минулому діти  мали більш сприятливе для цього середовище, на жаль, сьогодні вони прив’язані до комп’ютера та інших гаджетів, стали досить «безрукими» і не зі своєї вини. Тому це обумовлює відродження осучаснення середовища, в якому хочеться щось робити власними руками, це не тільки тренд - це захопливо, позитивно. Дійсно починати треба з малого, а потім доберемося і до робототехніки та 3-D друку.

Сучасні діти мають у своєму арсеналі чимало он-лайн джерел і цілком доступні інші ресурси: майстер-класи, творчі гуртки, невеличкі майстерні, які дають можливість виготовити не якісь простенькі іграшки, а справжні  електронні шедеври. Їх цікавить 3D-проектування, створення дронів і роботів.  Через гру діти, уже зі шкільної парти, глибоко пізнають світ і в майбутньому можуть стати чудовими фахівцями.

Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Та виховати її можна лише впроваджуючи у педагогічну практику сучасні стратегії розвитку освіти, зокрема мейкерство. Завдання полягає у «пробудженні» творчої активної особистості.

Мейкерський рух – це гуртки та секції технічної творчості, які дають поштовх сучасній школі відмовлятися від традиційного навчання за партами на користь спільного виконання проектів. Тобто мейкер повинен володіти не тільки інженерно-технічними знаннями, але бути креативною і винахідливою людиною з хорошим почуттям смаку.

Нині ми є свідками і учасниками процесів, які безпосередньо пов’язані з реформуванням змісту освіти. Умови сучасного життя, зростаючий обсяг інформації вимагають від сучасної школи підготовлених учнів, які уміють  самостійно здобувати необхідні знання, швидко орієнтуватися у конкретній життєвій ситуації. Суспільство потребує людину, яка не лише володіє знаннями, орієнтується у потоці нової інформації, застосовує її на практиці, адаптовану, здатну вирішувати проблеми.

Завдання сучасного вчителя -  модернізувати навчальний процес так, щоб забезпечити його пошуковий та дослідницький характер шляхом упровадження інноваційних технологій навчання з метою формування життєвих компетентностей.

У кожній український родині є мейкери: хтось плете гачком та голками, виготовляє прикраси з бісеру, вишиває; хтось збирає – розбирає годинники, майструє. Недарма у народі називають таких майстрів «мастак». Отже, мейкерство безперечно закладено в нашу українську культуру через прикладне мистецтво. А це спонукає до мислення, сприяє розвитку креативності.

Школа є тією лабораторією, де навчають і виховують, відкривають можливості кожної дитини, допомагають їй розвивати власні здібності. Застосування елементів STEM-освіти під час вивчення навчальних дисциплін, як на уроках, так і в позакласній роботі створює додаткову мотивацію до навчання: учні добре засвоюють матеріал, тому що це їм цікаво.

Мейкерство — це здебільшого творча діяльність, результатом якої є вручну створена річ. Сюди належать як створені у початкових класах аплікації, паперові конструкції чи пластилінові будиночки, так і зібрані дорослішими учнями та ученицями з електроніки і вирізані з дерева чи надруковані на 3D принтері розумні будинки та роботи.

Мейкерством можна займатися на більшості занять або ж позаурочно, на гуртках. Така діяльність допомагає вивчати науки, працювати з найрізноманітнішим матеріалом та обладнанням, дає змогу створити свій власний або командний проєкт. Можна творити невеличкі проєкти як упродовж уроку, так і запланувати величезні дорослі стартап-проєкти на місяці. Особливістю та перевагою мейкерства є величезна свобода творчості як для учнів, так і для вчителів.

Під час вивчення геометрії у 8 класі можна запропонувати учням розв’язати практичні задачі і своїми руками виготовити необхідні деталі. При вивченні теми чотирикутники і їх властивості, вирізати відповідні геометричні фігури і практично дослідити властивості.

Трикутник − найбільш жорстка фігура з усіх геометричних фігур. Елементи майже кожної будівельної конструкції виготовляють так, щоб вони мали якомога більше трикутників. Їх можна побачити у мостових формах, телевежах, кронштейнах. Отже, трикутник і його площа здавна займає у житті людини особливе місце.

  1. Бригада робітників перекривала дах приватного будинку, залишилось обшити вагонкою фронтони. За проектом будівлі ширина даху 8 м і висота 4 м. Метр вагонки коштує 240 грн. Скільки коштуватиме вагонка на обидва фронтони? (Коефіцієнт затрат 1,15)

  1.  Практичні завдання при вивченні теми «Вписані та центральні кути та їх властивості». Роботу доцільніше проводити в парах або в малих групах. Кожна пара (група) має 2 – 4 круга однакового радіуса вирізані з паперу різного кольору. Завдання для груп.

- Усім членам груп скласти усі кола та відрізати певний сегмент (відкласти в бік). При цьому пригадати означення хорди, сегмента круга.

 - Роздати кожному учню по частині круга із завданням побудувати будь-який вписаний кут та вирізати його.

-  Розглянути утворені кути та зробити їх накладання. Зробити висновок (усі вписані кути, що спираються на одну дугу рівні).  Далі працює половина учнів групи.

-  Завдання: побудувати центральний кут на колі та вирізати його. Зробити накладання вписаного та центрального кутів кіл. Зробити висновок (вписані та центральні кути, що спираються на одну дугу, не рівні).

- Скласти вирізаний центральний кут навпіл та прикласти до вписаного кута. Зробити висновок (вписаний кут дорівнює половині центрального кута, якщо вони спираються на одну дугу).

-Таким чином, учні отримують нові знання на практиці, розглянувши усі властивості наочно. Обов’язково одна з груп має зробити розріз по діаметру, та зробити висновок, що на діаметр кола спирається прямий кут. В кінці уроку робимо візуалізацію нової теми – наклеюємо в зошит усі частини кругів, підписуємо кути, схематично записуємо властивості.

  

 У старших класах можна заропонувати учням виготовитити своїми руками многогранники, а для кращого дослідження перерізів – каркасні об’єкти. Учнями школи минулих років виготвлені многогогранники із дерева.

На уроках фізики учнями зроблено і досліджено маятники, електромагніт, а також прості моделі і деталі, які їм під силу. У 9 класі при дослідженні дисперсії світла, учні виготовили диск Ньютона і за його допомогою переконалися, що біле світло складається з гами кольорів.

Творчість має фундаментальне значення для людини. Причому створення матеріальних речей має більш особистісний характер, ніж віртуальна творчість. Думаю, що причиною цього явища є можливість відчути створену річ, доторкнутися до неї, вловити її запах і смак. Вдало побудоване речення або добре написаний блог теж принесуть вам задоволення від роботи, але це зовсім не те задоволення, яке дарує нам фізична праця.

 

 

 

Список використаних джерел

1.Інститут модернізації змісту освіти . Науково – практична конференція «STEM – світ інноваційних можливостей» у рамках ІХ Міжнародної виставки «Інноватика в сучасній освіті» та VІ Міжнародної виставки  «WorldEdu – 2017». https://imzo.gov.ua/?s=STEM

2. Команда FablabFabricator — про мейкерство та 3D-друк в Україні https://nachasi.com/2017/09/29/fablab-fabricator-talk/

3. Маніфест мейкерів: народжені створювати / Практики - Спільнокошт

https://biggggidea.com/practices

4. Навчайся, створюй, ділися, грай https://theukrainians.org/maker-faires/

5. Рух мейкерів в Україні: зазирнути під капот майбутнього

https://tyzhden.ua/Economics/169128

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь