A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №2 методичного об’єднання вчителів 1,4 класів Острожецької сільської ради «Інтегрований урок – шлях до цілісного сприйняття учнями навколишнього світу»

Дата: 17.11.2020 11:37
Кількість переглядів: 730

Ранкові зустрічі як засіб соціалізації учнів

Ярошенко Валентина Петрівна

вчитель початкових класів

Уїздецької ЗОШ І-ІІ ступенів

29.10.2020

Піклування один про одного, відчуття безпеки, якої вистачає для того, аби ділитись важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям – це саме ті якості, що віддзеркалюють ранкові зустрічі.

Ранкова зустріч – це зустріч на початку дня всього класу з учителем. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо та поважно вітається з друзями та відвідувачами, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають і ставлять свої запитання та коментують. Після цього вся група бере участь у короткій груповій вправі, спрямованій на розвиток академічних навичок, почуття команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується щоденними новинами, які зазвичай готує вчитель, щоб представити навчальні завдання цього дня.

Ранкова зустріч – це запланований, структурований збір, який займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності групи, де панує атмосфера піклування та відповідальності. Учителі визнають особливу роль ранкової зустрічі в житті їхніх учнів і присвячують 20-25 хвилин на початку дня, щоби створити позитивну атмосферу у групі на весь день перебування дітей у школі.

Ранкова зустріч складається з чотирьох основних компонентів.

Вітання – перший компонент ранкової зустрічі. Усі учні класу (групи) вітаються і ец забезпечує розуміння, що вони є важливими членами групи. Діти збираються в коло разом зі своєю учителькою. Усі звертаються один до одного по імені, що допомагає створити атмосферу дружби та приналежності до групи. Вітання створює спокійний та розважливий настрій для такого елемента зустрічі, як обмін інформацією.

Групове заняття – другий компонент. Розпочинається після спокійного періоду обмірковування інформації. У групі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, коротких і швидших заняттях. Позбавлені елементів суперництва ігри та заняття, кооперативні за суттю, ураховують індивідуальний рівень розвитку певної навички в учасників. Такі групові заняття здебільшого пов’язані з навчальною програмою чи темою, яка в цей час вивчається у класі (групі).

Обмін інформацією – третій компонент ранкової зустрічі. Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення. Учні класу (групи) мають змогу дізнатися щось один про одного. Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають учасникам змогу навчатись упевнено говорити та слухати. Кожна дитина може ставити запитання чи коментувати, а той, хто говорить, у змозі реагувати, звертаючись безпосередньо до своїх ровесників.

Щоденні новини – завершальний елемент ранкової зустрічі. Це  коментування письмового оголошення, яке щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці. Письмове чи кероване вчителем оголошення налаштовує на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів. Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, що сприяють розвитку математичних і мовленнєвих здібностей. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди), що активізують початок індивідуальної роботи або діяльність у центрах активності.

Такі заняття дають дітям змогу опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички, об’єднуючи соціальне, емоційне та інтелектуальне навчання кожного члена групи. Повторення позитивного досвіду сприяє розвитку доброти, емпатії та включення, дає надзвичайні результати як у класній спільноті, так і поза її межами. Учителі у класі відповідають за проведення ранкової зустрічі та моделювання демократичної поведінки.

Створення спільноти

У чому полягає важливість створення спільноти? Спільнота дає відчуття приналежності. Члени спільноти живуть у більшому суспільстві, але вони пов’язані один з одним спільними інтересами та цінностями. Люди, які відчувають себе частиною спільноти, виходять за межі свого безпосереднього інтересу заради користі групи. Вони піклуються один про одного. Коли вони почуваються частиною спільноти, то більше й довше працюють задля її інтересів. Вони знають сильні сторони особистостей у групі та можуть, за потреби, їх використовувати. В ідеальному випадку вони навчаються один від одного, розширюючи знання та досвід усіх членів. У процесі спільної роботи виникає певний рівень довіри між членами спільноти. Спільноти можуть самовдосконалюватись, отримуючи зворотний зв’язок один від одного.

Розвиток навичок спілкування

Уміння говорити та слухати є найважливішою якістю, яка необхідна для демократичної культури. Навіть маленькі діти можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших людей та зауважувати їх. Ранкова зустріч дає учням змогу брати участь у групових обговореннях, а вчителям – моделювати й активно розвивати в дітей уміння та навички ефективного спілкування. Люди, які можуть ефективно спілкуватися:

  • висловлюють свої думки таким чином, щоб їх розуміли інші;
  • уважно слухають, коли говорять інші;
  • вирішують проблеми за допомогою слів;
  • пропонують свої ідеї групі.

Ці навички мають дуже важливе значення для успішного життя у класі (групі), спільного навчання та розв’язання конфліктних ситуацій. Ранкова зустріч – ідеальна можливість для розвитку цих навичок.

Передбачається, що учні робитимуть свій внесок у роботу групи в навчальній, соціальній, емоційній, практичній сферах. Вони потрібні, від них залежать інші, їх цінують за особистий внесок. Діти потребують практичного досвіду у висловленні власних думок, у кращому пізнанні один одного, у визнанні сильних сторін і талантів своїх ровесників. Такі звичні заняття, як ранкова зустріч, дають змогу постійно розвивати ці навички.

Розвиток соціальних навичок

Завдяки практиці ранкової зустрічі маленькі діти переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінності. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства. Це основні навички, необхідні для демократії.

Створення позитвного настрою

Повсякденні вправи, які практикуються в ранковій зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми ровесниками, навчатися співпрацювати, утримуватись від критики інших, поважати інших як особистості. Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:

атмосфери довіри;

відчуття приналежності до спільноти;

участі у прийнятті рішень;

доброти та заохочення з боку ровесників;

вільного від критики ставлення вчителя чи вихователя;

очікування конкретних результатів;

справедливості та неупередженості.

Позитивна атмосфера створюється за рахунок практичного використання:

інклюзії;

обміну інформацією;

піклування;

заохочення;

участі;

чесності;

самовираження.

Рекомендовану послідовність компонентів – вітання, обмін інформацією, групове заняття, щоденні новини – можна змінити відповідно до потреб кожного класу. Деякі педагоги закінчують ранкову зустріч груповим заняттям оскільки воно створює відчуття спільноти, готує клас до роботи упродовж дня. Інші завершують ранкову зустріч щоденними новинами, оскільки це створює перехід до навчального матеріалу. Дехто проводить обмін інформацією окремо від ранкової зустрічі задля її скорочення або для підвищення уваги до цього важливого компонента. Педагоги можуть експериментувати і знаходити те, що реально підходить для їхнього класу. Задовольняючи потреби й інтереси класу, ранкова зустріч стає їх власним набуттям, і відтак – набуває більшого сенсу для дітей.

 

Використана література:

1.С.М.Корнієнко «Ранкові зустрічі та веселі перерви» 1-4 класи. Тернопіль,Навчальна книга ,Богдан ,2019р.

2.В.Сигида «Ранкові зустрічі» 3 клас , Видавнича група  «Основа»         2020 р.

3. Ю.Ю.Бабіченко. «Ранкові зустрічі» 1 клас , Видавнича група «Основа» 2018 р.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь