A A A K K K
для людей із порушенням зору
Острожецька громада
Рівненська область, Дубенський район

Матеріали засідання №2 методичного об’єднання практичних психологів, соціальних педагогів, логопеда

Дата: 26.10.2020 10:05
Кількість переглядів: 439

Огляд новин навчально-методичної літератури з теми

«Повноцінне життя в сучасних реаліях: активізуємо внутрішні ресурси»

Наумчук Надія Валеріївна,

логопед Острожецького ліцею імені І.Єремеєва

 

 

  1. Туриніна О. Л. Психологія травмуючих ситуацій: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. Л. Туриніна. – К.: ДП “Вид. дім “Персонал”, 2017. – 160 с

         У навчальному посібнику розкрито основи психології травмуючих ситуацій, сутність і зміст основних категорій, висвітлено загальні положення стосовно специфіки дослідження виникнення психічних травм та посттравматичного стресового розладу. Розглядаються питання, пов’язані з напрямами профілактики розвитку посттравматичного стресу й особливостями організації та надання психологічної допомоги постраждалим внаслідок екстремальних ситуацій і принципами та методами екстреної консультативної допомоги. Особлива увага приділяється формам та методам роботи психотерапії посттравматичних стресових розладів. Блок творчих завдань сприятиме активному і свідомому засвоєнню навчальної інформації. Для студентів вищих навчальних закладів та психологів, психотерапевтів, співробітників служб соціально-психологічної допомоги населенню.

  1. Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах : навч.метод. посіб. / Богданов С. О. та ін.; заг. ред.: Чернобровкін В. М., Панок В. Г. — Київ : Унів. видво ПУЛЬСАРИ, 2017.

Навчально-методичний посібник з питань розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей, основних проявів стресу в дітей та дорослих, створення безпечного середовища у класі, психологічної підтримки вчителів призначено для використання в навчальному процесі системи післядипломної освіти педагогічних кадрів, вищих педагогічних навчальних закладах. Матеріали посібника містять науково-теоретичну частину, що складається з 11-ти модулів, і практичну частину у вигляді програми тренінгів по кожному модулю та алгоритм з перенаправлення дитини до психолога чи іншого спеціаліста в разі потреби. Посібник містить рекомендовану літературу для педагогів, глосарій понять з питань життєстійкості/стресостійкості, які можуть бути використані в шкільній практиці.

  1. Освітні практики із запобігання інфодемії, або Як не ізолюватися від правди. Навчальний посібник / Волошенюк О. (розділ 2, 3, 5), Дегтярьова Г. (розділ 2), Каліберда М. (розділ 1), Мокрогуз О. (розділ 3), Потапова В. (розділ 4), Шаламов Р. (розділ 1) / За редакцією Волошенюк О., Євтушенко Р., Іванова В., Кулакова А. — Київ: АУП, Інтерньюз-Україна, ЦВП, 2020. – 68 с.

Містить інформацію з формування навичок критичної оцінки медіаповідомлень, розуміння власної ролі у запобіганні інфодемії та відповідальне ставлення щодо поширення «вірусної» інформації. Посібник може бути використаний під час навчального процесу в закладах загальної середньої освіти

  1.  Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19: Інтернет-посібник / за наук. ред. В.Г. Кременя ; [координатор інтернет-посібника В.В. Рибалка ; колектив авторів]. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 243 с.

У посібнику представлено праці психологів, педагогів, освітян-практиків, зміст яких спрямовано на збереження психологічної стабільності українського суспільства в умовах глобальної дестабілізації соціально-економічної реальності, спричиненою пандемією COVID-19. Наголошено, що психологічна неготовність і тривожність громадян у сприйнятті такої інтенсивності інформаційного потоку в умовах соціально-економічних змін, динамічної перебудови звичного способу й ритму життя і зростання тотальної нестабільності, підтвердили необхідність проведення ґрунтовної психологічної і педагогічної роботи з різними категоріями населення України.

 

ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОДІЇ ДОРОСЛИХ З ДІТЬМИ В УМОВАХ ПЕРЕБУВАННЯ В ЗОНІ ПАНДЕМІЇ

 

Жарчинська Віра Григорівна,

cоціальний педагог

Острожецького ліцею

імені І.Єремеєва

 

«Не розмовляй з незнайомцями!», «Будь обережним на дорозі!», «Не сідай до незнайомця у авто!», «Не гуляй у темряві один» тощо. Хто не знає таких настанов? Батьки, зазвичай, намагаються максимально уберегти своїх дітей від небезпечних ситуацій, прагнуть навчити їх не потрапляти у небезпечні ситуації та надають поради, як найкраще поводитися в складних обставинах.

           Але чи всі батьки розповідають? Чи всі з них самі знають оптимальні способи попередження небезпеки та шляхи виходу з неї або її вирішення із мінімальними втратами. Якою є відповідальність держави, батьків, власне дітей в критичних для життя та здоров’я обставинах, зокрема, у разі неочікуваної у ХХІ столітті для більшості жителів планети, ситуації пандемії? Чи всі батьки можуть критично оцінити ситуацію, інформацію, що надходить із ЗМІ, від друзів та знайомих? Чи всі батьки володіють достатнім рівнем саморегуляції, щоб не впасти у паніку? Це важливо, перш за все тому, що існує прямий зв’язок між емоційним станом батьків та почуттям внутрішнього комфорту їх дітей.

У зв’язку із оголошеним національним карантином, все більше зростають вимоги до кожного із нас. Ставлення до прийнятих владою заходів викликає неоднозначну реакцію у різних верств населення.

Пропоную зупинитися і подумати, що батьки та діти отримають під час карантину? Спробуємо помітити в цій ситуації не тільки мінуси, а й можливі плюси. Більшість із них вже відчули зміни у  звичному житті. Впроваджені обмеження зумовили переформатування робочого графікy/режиму життєдіяльності як батьків так і дітей та молоді (для частини з них – робота перейшла в дистанційний формат, в інших – тимчасово призупинена, що змусило працівників звільнитися або піти у відпустку без збереження заробітної плати). За таких умов більшість українців вже не відвідують підприємства, офіси, не можуть зустрітися з друзями у ресторані, піти до салону краси або спортивної зали. Необхідність дотримуватися карантину змушує багатьох по-новому побачити своє життя, більше пізнати своїх близьких. Тепер батьки зможуть побачити зблизька очі своїх дітей, провести з рідними 24 години (і для багатьох з них це буде великим випробуванням, оскільки більшість не знатимуть, що робити, як проводити цей час разом і поруч. Наступив час кожному зрозуміти, хто ми передусім, економісти, менеджери… або батьки, матері, чоловіки, дружини, сини, дочки.

Дистанціюючись від оточуючого, світу батьки зможуть більше часу, уваги приділити своїм дітям, створити родинне коло близькості. Взаємодіючи із дітьми, батькам варто здійснити декілька важливих кроків:

 -надати психологічну підтримку тим, хто її потребує;

 -допомогти дитині ефективно організувати вільний час в період карантину;  

 -використати шанс покращити стосунки з дітьми (якщо вони раніше були втрачені через певні причини).

Важливо підтримати тих дітей, які бояться й почувать себе невпевнено або безпорадно. Як саме це можна зробити? В безпечних дозах надати дітям інформацію про нові поняття, що з’явилися в інформаційному просторі, наприклад, «карантин», «пандемія», «вірус», «коронавірус», «COVID-19» та ін., виявити джерело страху та використовуючи різноманітні арт-терапевтичні прийоми (наприклад, розглянути зображення коронавірусу, намалювати (або зліпити) свій страх та подумати разом із батьками, як можна його перемогти (додати потрібні елементи); намалювати засоби, які допоможуть уберегтися від вірусу (медичну маску, мило тощо); подивитися, як люди захищаються від вірусу на вулиці, у магазинах; намалювати людину із маскою та обличчі, у рукавичках тощо). Важливо пояснити дітям, що боятися – це нормально, особливо в ситуації невизначеності. Перебуваючи під впливом страху, людина може накоїти безліч нелогічних дій. Саме тому, батькам потрібно проговорити ситуацію, в якій опинилися, написати разом із дитиною, що варто зробити (що робимо, якщо захворіємо, кому телефонуємо, за якими телефонами, в яких випадках це потрібно робити тощо), намалювати (роздрукуйти плакати з рекомендаціями МОЗ України). С. Ройз пропонує свій погляд, як саме краще розказати дитині про ситуацію, що виникла в світі: «Зараз багато людей в різних країнах захворіли. Пам’ятаєш, коли ми хворіли, то, щоб не заразити інших і швидше відновитися, ми залишалися вдома. І навіть не ходили ні до кого на день народження. І в кіно. Щоб вірус не поширювався, щоб люди менше хворіли, особливо, щоб не хворіли діти, вирішили тимчасово закрити школи і садочки. Щоб про вас подбати. Ми в безпеці. Ти будеш вдома і ми придумаємо, чим займатися цими днями» [1]. Важливо поговорити із дитиною, особливо, з маленькою, що батьки її люблять і те, що через дитину мамі потрібно залишитися вдома – це не провина дитини. Якщо батьки мають навички створення презентацій, відеороликів, мультфільмів і діти досить дорослі для того, щоб створити творчий продукт такого формату, то його потрібно створити разом. Одним із дієвих методів є прописування плану дій, що «допоможе думки структурувати і в тіло повернутися» [1].

Батьки також можуть разом із дітьми виконувати дихальні вправи та техніки релаксації. Наступну вправу краще робити перед сном. Вона допоможе заспокоїти вегетативну нервову систему.

1. Сядьте прямо на стільці

2. Подніміть кінчик язика до піднебіння

3. Тримайте його там впродовж всього процесу дихання

4. Вдихаючи мовчки через ніс, повільно рахуйте до 4

5. Затримайте дихання, продовжуйте рахувати до 7

6. Видихніть повітря через рот, рахуючи від 1 до 8, закінчивши видих невеликим звуком

7. Тричі повторіть вправи 4-6

У тих осіб, які поводять себе безпечно, не дослухаються до порад, варто розвивати критичне мислення, а саме, удосконалювати навички аналізу, синтезу, оцінювання достовірності/цінності інформації; вчити знаходити причини і альтернативи; генерувати чи змінювати свою позицію на основі фактів й аргументів, коректно застосовувати отримані результати до проблем і приймати зважені рішення – чому довіряти та що робити далі.

З цією метою, зібравшись у родинному колі, можна використовувати різноманітні методи, як то «Асоціативний кущ», «Дерево передбачень», «Риб’яча кістка» тощо. Як приклад, пропонуємо вправу «Правило 7 W». В англійській мові на літеру «W» починаються питальні слова «Навіщо?» і «Чому?». Щоб усвідомити причини проблеми, потрібно сім разів сформулювати питання, що починаються із зазначених слів.

Ще одне питання, яке тривожить батьків, – відставання дітей у навчанні. Батькам потрібно, змістити акценти, не витрачайте своє здоров’я, примушуючи дітей через силу. Можливо, через певний час, вони самі відчують «нудьгу» від бездіяльності та потребу в знаннях. Батькам потрібно стати прикладом для своїх дітей, виконуючи робочі завдання, займаючись самоосвітою.

В умовах пандемії COVID – 19 формат навчання змінився. Він став дистанційним, і багатьом учням середніх та вищих навчальних закладах іноді важко впоратися з необхідністю зосередитися на навчанні без повсякденного безпосереднього впливу вчителів / викладачів, в ситуації, коли «розплата» ще далеко й незрозуміло, чи взагалі буде…

Водночас, карантин – це можливість для підлітків підтягти «хвости», підготуватися до заліків, контрольних, ЗНО, і навіть, допомогти самотнім сусідам похилого віку. Онлайн-платформи пропонують безліч навчальних курсів, спрямованих як на підвищення рівня підготовки зі шкільних предметів, так і з напрямів, які ми можемо віднести до категорії «хобі».

Далі наведемо лише деякі онлайн-курсів, якими можуть скористатися як діти, так і їхні батьки:

1) Prometheus – український громадський проєкт масових відкритих онлайн-курсів та EdEra – студія онлайн-освіти;

2) Khan Academy — безкоштовна освітня платформа для школярів з математики, фізики, хімії, історії, фінансів, економіки, біології, мистецтва, комп’ютерних наук та інші; всі курси розділені на уроки, з можливістю перегляду відео і виконання практичних завдань;

3) Coursera (пропонує 4 000 різноманітних курсів); навчальний контент для старшокласників, студентів, тих, хто цікавиться бізнесом та психологією розміщують провідні топ-компанії (Google

4) Lingualeo — всеохоплюючий сервіс вивчення англійської, що одночасно пропонує навчальні тексти, відео, інтерактивні вправи з відкладеним повторенням, індивідуальний словник та ще безліч інших можливостей;

5) Memrise — сервіс для інтерактивного вивчення мов на основі технік мнемонічного запам’ятовування (шляхом утворення асоціацій) та відкладеного повторення лексики;

6) hourofcode.com/ua/learn — сайт для дітей і підлітків, які бажають спробувати навчитися програмувати; сервіс пропонує одногодинні цікаві інтерактивні проєкти на 45 мовах, зокрема і українською;

7) Playmagnus — допоможе навчитися грати в шахи, виконуючи цікаві інтерактивні вправи;

8) Yousician — ваш власний вчитель гри на гітарі, піаніно чи іншому музичному інструменті та інші.

З метою ефективного використання вільного часу доцільною може бути візуалізація режиму дня. Пандемія в багатьох країнах світу зумовила перебудову вже звичних правил навчання не тільки в Україні, а й в інших державах. Наведемо один із прикладів співпраці адміністрації школи з учнями молодших класів однієї із шкіл Каталонії (ці матеріали були надіслані на телефони).

1. Скажи «Доброго ранку!» всім тим людям, які живуть з тобою

2. Прокидайся в один і той же час

3. Прийми душ, зроби свої звичайні гігієнічні процедури та одягнись

4. Вдома разом з усіма займайся настільними іграми, переглядай фільми, правильно харчуйся

5. Займайся спортом, йогою або розтяжкою

6. Спілкуйся з членами родини та друзями

7. Бери участь у домашніх справах: прибери кімнату, стіл та інше

8. Встанови щоденний проміжок часу, коли ти не будеш використовувати мобільні телефони, інші девайси

9. Перед сном усім членам родини побажай «Доброї ночі!»

Можна також рекомендувати батькам узгодити з дітьми режим дня під час карантину та візуалізувати його, додатково вказавши проміжки часу, передбаченого для тієї чи іншої діяльності.

Вважаємо за доцільне зупинитися на питанні щодо групової ізоляції в обмеженому просторі на тривалий час. Відсутність можливості змінити оточення, виконувати свої робочі (або навчальні) завдання, розподіляти певні ресурси… Кожен із чинників окремо і всі разом можуть призвести (за умови невдалого використання простору, порушення правил спілкування) до емоційного напруження, поступового зростання у членів сім’ї агресивних проявів один до одного (наприклад, образ, звинувачень та ін.), ознакою яких є виплеск енергії, що накопичувалася тривалий час.

Батьки повинні пояснювати дітям, що, під час перебування вдома, вони мають працювати, щоб забезпечити фінансове благополуччя родини. Саме тому наобхідно створити дві зони взаємодії: «я на роботі», «я вдома». Батькам потрібно попросити  дітей не турбувати вас в певний час без зайвих потреб. Водночас буде чудово, якщо батьки , у невеличких перервах між виконанням виробничих завдань знаходитимуть час, щоб зайвий раз обійняти дитину й висловити їй добрі слова підтримки.

Як в умовах обмеженого простору об’єднатися, стати командою, щоб з честю подолати складну ситуацію? З метою розвитку взаємодії сім?ї  в обмеженому просторі можна використати сім способів покращення комунікації, запропонованих Говардом Перлмуттером.

1. Подолання, що передбачає повагу, усвідомлення і подолання відмінностей. Потребує терпіння

2. Побудова зв’язків – заохочення діяльності, яка стимулює формування взаємної довіри і поваги. Ваша мета — дружні почуття і душевні розмови. Тут важливо довіряти, поважати членів своєї «команди», приймати їх індивідуальні особливості

3. Об’єднання – робіть акцент на «ми», а не на «я» і «ти», підтримуйте командну атмосферу. Це – дорога до плідних діалогів, продуктивної взаємозалежності і навіть спільної ідентичності

4. Комбінування – комбінуйте ідеї різних людей, стимулюйте спільні творчі процеси. Використовуйте сильні сторони членів команди і переваги спільної роботи. Розвивайте ідеї інших, допомагайте їх реалізувати

5. Обмеження – колективну енергію, як найбільш цінний ресурс, не витрачався даремно, направляйте на виконання найбільш значущих завдань, обмінюючись при цьому знаннями та вміннями

6. Закріплення – формуйте відповідальність за роботу над «проєктом», виділяючи учасникам частку в кінцевому результаті. Так ви збільшите взаємну довіру всередині команди та підсилите орієнтованість кожного на майбутній успіх

7. Побудова – успішна реалізація проєкту. Тут важливо використовувати всю палітру вмінь і культурних особливостей команди для досягнення спільної мети

       Коротко про особистий простір… Важливо також, щоб кожний із членів сім’ї мав свій відсік, простір в квартирі, будинку, де міг би певний час побути на самоті, відпочити від зайвого галасу, зосередитись на своїх думках та задачах, відновити внутрішній баланс. Якщо дехто із сім’ї відчуває таку потребу, важливо повідомити її іншим: «Я хочу побути сам», іншим важливо поставитися до цього запиту з повагою та надати таку можливість (наприклад, випити каву на балконі або послухати музику у навушниках). Без цього буде важко вижити…

Період карантину може стати одним із шляхів олюднення світу в цілому. Пригадаймо притчу «Про рай і пекло». Правовірний прийшов до пророка Іллі з проханням показати Рай і Пекло. Вони прийшли до великої зали, де навколо великого казана з киплячим супом тіснилося безліч народу. У кожного в руках була величезна металева ложка з людський зріст, дуже гаряча, і лише кінчик ручки був дерев'яний. Худі, жадібні, голодні люди жадібно занурювали ложки в казан, насилу виймаючи звідти суп і намагаючись дотягтися ротом до чашечки ополоника. При цьому вони обпікалися, лаялися, билися. Пророк сказав: «Це Пекло», – і повів до іншої зали. Там було тихо, стояв такий самий казан і такі ж ложки, але майже всі були ситі. Тому що об’єдналися у пари та по черзі годували одне одного. Пророк сказав: «Це Рай». У ваших силах зробити цей вибір: бути разом чи окремо.

Отже, змінивши себе, взаємостосунки в своїй родині, ми можемо покращити світ, в якому живемо, й зберегти його.

 

Список використаних джерел

 

1. Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19: Інтернет-посібник / за наук. ред. В.Г. Кременя ; [координатор інтернет-посібника В.В. Рибалка ; колектив авторів]. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 243 с.

2. Ройз С. Адаптація до нової реальності. Як пережити карантин з дітьми. HB-STYLE: Веб-сайт. URL: https://nv.ua/adaptaciya-k-novoy-realnosti-kak-perezhit-karantin-s-detmi 50075321.html.

3. Ways to Improve Your Team's Communication. INC: Веб-сайт. URL: http://www.inc.com/paul-schoemaker/how-to-foster-deep-dialog-in-teams.html.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь